Efterårsferie og udsigt til weekend uden børn

Det er lidt tid siden jeg har fået mast et mere personligt indlæg ud, der går hurtigt byggeprojekt i det hele. Men nu er det tid til en lille update. Vi holdt efterårsferie i uge 43 dvs. sidste uge. I protest mod at skolernes efterårsferie ligger i uge 42. Jeg nægter at holde ferie i uge 42 så længe jeg ikke har skolebørn. Nu er det ikke så meget i forhold til rejser. COVID-19 har sat en grundig stopper for det, men stadigvæk – vi gider ikke tumle rundt til de samme ting som alle andre.

Det lyder helt forkert, men det er sku hårdt arbejde at holde ferie med ungerne – da vi kom hjem fra arbejde i mandags var vi meget enige om, at det var meget mere afslappende at gå på arbejde end at være pauseklovn/kok/mægler/tumlestativ for to tumlinger. Da Eske havde hysset over aftensmaden i en times tid og Liv havde bidt mig i kinden (og bidt Eske i fingeren fordi han var tarvelig og tog noget legetøj fra hende) var vi begge godt trætte af det. Ugen har sådan set været fin, Corona restriktionerne blev strammet sidste fredag, så nogle af de planer jeg havde på arbejde blev aflyst og gav lidt mere luft i kalenderen, så en uge der så ud til at blive pakket, var pludselig mere medgørlig.

Og så, venner! den her weekend er vores (normalt) søde børn på weekend hos Farmor og Farfar. Eske har snakket om farmor og farfar uafbrudt i en uge, Liv ved ikke så meget om hvad der sker. Men det betyder at Jess og jeg har børnefri weekend. Vi har glædet os helt enormt, det er ikke noget der sker ofte. Eske var på weekend tur i juli måned og mine forældre passede en aften i januar. Men ellers er vi altid sammen med vores børn. Så NU skulle vi have en lille pause og få lov til både at være voksne og savne dem lidt. Der er meget stille i huset sådan en lørdag morgen når Liv ikke hoppe rundt, Eske ikke kræver Beman (banan), havregrød, juicebrikker og tegnefilm – tror vi har set “pyjamas-helte-robotten” 1 million gange allerede.

Jess fejrer det med at tage en times tid til på langs – han er jo egentlig B-menneske og jeg fejrer ved at skrive og drikke min kaffe helt i fred – Jeg er nok A-menneske og var i hvert tilfælde pling vågen kl. 08.00…. hvilket dog også er to timer senere end jeg plejer at stå op.

Men altså.. Weekend uden børn. I går aftes tog vi på Louisiana og så et par udstillinger inden vi spiste aftensmad der. I dag tager vi ind til Kbh og leger turister, overnatter på hotel til i morgen hvor vi henter ungerne og fejrer Farmors fødselsdag. Vi har virkelig glædet os, og det er så tiltrængt med en pause – vi har hele tiden vidst at det her halve år bliver åndsvagt hårdt. Med to børn i vuggestue, to fuldtidsjob (eller mere) og et byggeprojekt der også skal tages hånd om. Derfor holder vi også vores planer på et roligt niveau, men der sker alligevel en del fordi vi også har søde venner og naboer i byen der arrangerer alt muligt.

Her kommer en række billeder fra alle de ting der også er sket for nylig, det er ikke nogle særligt smukke billeder, men her er de:

Nyklippet dreng hjemme i vores ferie
Liv er ved at lære at gå, og tager alt legetøjet fra Eske
Vi var 5 voksne og 11 børn en aften med strømafbrydelse mens vores mænd rendte rundt i sverige og legede “Nak og Æd” – så jeg fik frisket mine “mad-over-bål” kundskaber op.
Var med til at presse vindruer ude hos vores venner og lokale vinbønder
Ungerne der insisterer på at lege ude i mørket efter aftensmaden.